SEO-tips: Hoger in zoekmachines met zoekmachine optimalisatie

SEO-tips: Hoger in zoekmachines met zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie geeft hogere posities in de zoekmachines

Zoekmachine optimalisatie: U heeft een prachtige site, alleen weten uw potentiële klanten deze ook te vinden? U schrijft artikelen voor linkbuilding, alleen u ziet ze niet meer terug in Google? Uw site draait om uw bezoekers, maar SEO en online branding is een belangrijk onderdeel. En als u goede SEO teksten gebruikt, schrijft u ook voor uw bezoekers. Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine en uit onderzoek blijkt dat de eerste drie getoonde resultaten het meest bezocht worden. Tijd om uw site aan te pakken dus.

Wij geven u tips om uw site en blogs goed vindbaar te maken voor zoekmachines.

  1. Bepaal de zoekwoorden. Leef u in in uw potentiële klant of opdrachtgever en kies enkele zoektermen waarmee hij de site moet vinden. Elke pagina heeft zijn eigen zoekwoorden. Brainstorm binnen uw bedrijf over de zoekwoorden, vraag het uw klanten en raadpleeg de Zoekwoordplanner. Kijk niet alleen naar woorden met veel volume, maar wees specifiek: gebruik ook woordcombinaties. Kijk ook in Google Analytics; welke woorden leveren veel bezoek op? Of juist conversie?
  2. URL. Gebruik ook zoekwoorden in de url tussen verschillende woorden.
  3. Navigatie. De navigatie is de basis. Deel de sub pagina’s, en dus de navigatie, logisch in. Gebruik ook hier zoekwoorden, dat is de taal van uw doelgroep. De web tekst per pagina draait om dat onderwerp, dus die zoekwoorden.
  4. De juiste plek. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers linksboven op de pagina beginnen. Voor zoekmachines is die plek, en vooral de eerste 200 woorden, ook erg belangrijk. Schrijf een natuurlijke tekst en gebruik synoniemen en relevante woorden. Gebruik zoekwoorden in de titel. Overdaad schaadt, de tekst moet prettig leesbaar blijven en uw doelgroep aanspreken.
  5. De kop en tussenkopjes. Gebruik H1 voor de titel, H2 voor een ondertitel en H3 voor tussenkopjes. Tussenkopjes vetgedrukt. Schrijf per alinea over een onderwerp.
  6. Wees actueel. Zoekmachines houden van actualiteit, nieuwe content. Zorg voor informatieve inhoud, schrijf artikelen of een blog op uw eigen site of schrijf gastblogs.
  7. Het gaat om de bezoeker. Zoekmachine-optimalisatie is een middel en geen op zichzelf staand doel. Zorg er dus voor dat de tekst vooral leesbaar is. Spreek uw bezoekers rechtstreeks aan. Stel vragen.
  8. Metatags
  • Metatags zijn gegevens in HTML. Zet deze op de juiste plek in het CMS
  • Title. Dit is de titel van een pagina. Google geeft hier waarde aan bij het zoeken. Zet een zoekwoord vooraan in de titel en gebruik er liefst nog een. Elke pagina krijgt een unieke titel, dit is de tekst die in de browser balk staat: (max. 60 tekens). De titel geeft informatie over de pagina. Kort en krachtig!
  • Metadescription. Deze gebruikt Google niet meer in het zoekproces, maar het is de tekst die uw bezoeker bij het zoeken ziet onder de titel. Gebruik de metadescription om de bezoeker te verleiden om te klikken. Dus geen opsomming, maar bijvoorbeeld een vraag met een antwoord. Wat is het probleem of de vraag van uw potentiële klant? En wat het antwoord?

Afbeeldingen

  • Geef een afbeelding een naam met SEOeen zoekwoord gescheiden met – Dus niet: 12345.jpg maar wel Webteksten-seo-metatags.jpg Geef de afbeelding ook een Alt-tag, dit is een beschrijvende tekst van de inhoud van de afbeelding. Een slechtziende kan dit plaatje laten voorlezen door zijn reader, en Google gebruikt de tag om te indexeren. De Alt-tag zie je als je met de muis over beeldmateriaal gaat.

Linkbuilding

Link op een logische manier naar interne pagina’s. Zorg ook voor externe links naar autoriteiten, naar informatieve sites. Schrijf unieke teksten die de bezoeker informatie geven. Websitebeheerders linken eerder naar goede informatieve sites.

Webshop?

Heeft u een webshop? Schrijf dan unieke teksten per product en gebruik ook daar zoekwoorden in de titel. Welke woorden zijn belangrijk voor uw klanten? U kunt weinig teksten kwijt, dus gebruik uw blog om meer contact te genereren en schrijf ook gastblogs.

Clicks of omzet

Zijn advertenties op uw site uw inkomstenbron? Dan is het aantal bezoekers erg belangrijk. Verkoopt u een product of een dienst? Denk dan vooral aan conversie. Wat is de bedoeling? Een product verkopen? Een aanmelding voor een nieuwsbrief? Of een informatie-aanvraag? Zorg dan voor een call-to-action op uw site, een button met daarop bijvoorbeeld: Probeer de demo of Gratis e-book.

SEO is hard werken

SEO (zoekmachine optimalisatie) is een proces. Google past steeds weer de regels aan. Houdt altijd uw klant in uw achterhoofd en blijf op de hoogte van de eisen van zoekmachines.

Related Posts---

Back to top