Bedrijf uitbouwen naar de Duitse markt: 4 voordelen

Bedrijf uitbouwen naar de Duitse markt: 4 voordelen

Als bedrijfseigenaar ben je natuurlijk altijd op zoek naar groeimogelijkheden. Je kunt de verkoop van je producten of diensten internationaal maken. Nederland is immers maar een klein landje. Het is vaak interessanter om (ook) in het buitenland de markt te betreden. Kies bepaalde landen uit, zoals Duitsland. Wat zijn de voordelen van het betreden van de Duitse markt?

Grote economie

Duitsland heeft de grootste economie in Europa en staat wereldwijd op de vierde plaats. De omvang van de Duitse markt biedt daarom veel zakelijke kansen, vooral voor bedrijven die schaalbaarheid en groei nastreven. Duitsland staat daarbij ook bekend om een ondersteunend zakelijk klimaat, inclusief betrouwbare wet- en regelgeving, bescherming van intellectueel eigendom en een goed functionerend juridisch systeem. Daar heb je baat bij als ondernemer. Met zo’n 83 miljoen inwoners is Duitsland ongeveer vijf keer zo groot als Nederland. Daar valt dus genoeg te halen! Er wonen niet alleen veel mensen, de koopkracht is ook hoog. Duitsland heeft een van de hoogste koopkracht ter wereld. Het land is welvarend, op verschillende vlakken nog wel meer dan Nederland. De bevolking is doorgaans bereid om te investeren in producten, het liefst ook nog eens van een luxe en hoogwaardige kwaliteit. Je moet natuurlijk wel eerst het Duitse publiek zien te bereiken. Marketing is hierbij noodzakelijk om je zichtbaarheid te vergroten. Werk samen met een bureau voor online marketing Duitsland, welke doelgroep je ook aan wilt spreken. Zo ga je met een goed marketingplan aan de slag, om je publiek te laten groeien.

Dichtbij

Duitsland is dichtbij. Hoewel je transport en logistiek (uiteindelijk) gaat uitbesteden, is het toch handig dat het land niet te ver weg ligt. Je producten hoeven bijvoorbeeld maar een relatief korte afstand af te leggen om op de plek van bestemming te komen. Duitsland heeft een goed ontwikkelde infrastructuur. Dit vergemakkelijkt het beheer van je bedrijfsactiviteiten en de distributie van producten. Je kunt ook al voorzichtig verder kijken. Aangezien het zo’n groot land is, dat grenst aan meerdere landen, fungeert Duitsland als een centrale hub voor handel binnen de EU. Dit vergemakkelijkt de mogelijkheid om je verkoop verder uit te breiden naar andere Europese landen.

 

Vergelijkbare cultuur

De Duitse cultuur is relatief vergelijkbaar met de Nederlandse cultuur. Natuurlijk zijn Nederlanders en Duitsers niet helemaal hetzelfde, maar er is toch vrij veel overlap. Ook de markt is relatief vergelijkbaar: Duitsers gebruiken veelal dezelfde producten als Nederlanders. Dit maakt het makkelijker om je doelgroep te bereiken. De marketingexperts van Tomahawk.nl hebben kennis van de Duitse markt en cultuur, en weten hoe je internationale expansie moet aanpakken. Zo hechten Duitse consumenten veel waarde aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Als jouw bedrijf producten of diensten van hoge kwaliteit aanbiedt, kan dit goed aansluiten bij de verwachtingen. Lokale kennis en een doordachte marktbenadering zijn essentieel voor succes bij het uitbouwen van je bedrijf naar de Duitse markt.

Moderne consument

Een groot deel van de Duitsers is een moderne consument. Dit aantal groeit ook sterk. Het land is sterk gedigitaliseerd en veel Duitse consumenten zijn actief online. Zo is de doelgroep dus goed te bereiken, middels digitale marketing en e-commerce. De promotie van je bedrijf is goed uitvoerbaar. Je kunt er zeker voor kiezen om dit type consument te bereiken. Al is het natuurlijk maar net wat er op jouw bedrijf en producten aansluit.

Het uitbreiden van je bedrijf naar de Duitse markt biedt verschillende voordelen, gezien Duitsland een van de grootste en meest invloedrijke economieën in Europa is. Ga jij de stap wagen?


Related Posts---

Back to top